Túl hosszú futamidő
0 %-os kezdő- és alacsony törlesztőrészlet, mindez 10 évre? Soha jobb üzlet, gondolják a legtöbben, ha egy ilyen hirdetésbe botlanak - és már be is sétáltak a csapdába. A hosszú távú futamidőre vásárolt gépkocsik ugyanis csupán rövid ideig nyújtanak örömöt tulajdonosuknak, sokkal inkább okoznak fejfájást.
Egy gépjármű fedezeti értékét nehéz előre megbecsülni. Általában a hosszabb futamidő (Futamidő: A hitelszerződésben meghatározott időszak, mely alatt az ügyfél, havi díjak formájában visszafizeti a kölcsön összegét. Kezdőpontja a szerződés aláírásának napja, végpontja a szerződésben meghatározott un. lejárat dátuma.) második felében már nem nyújt kellő fedezetet a hiteltartozásra. De van olyan termék is (pl.: a 10% vagy az alatti kezdőrészlet, illetve a 96 vagy 120 hónapos futamidő), ahol nincs olyan pillanat a konstrukcióban, amikor az autó értéke fedezné a hitelösszeget. Ezért az ilyen finanszírozási ajánlat, illetve már a piacra vitele is, nem piaci magatartás. Ennek ellenére egyre többen dőlnek be a „kihagyhatatlan ajánlatok"-nak.
A hazai autópiac sajnos nem úgy viselkedik, mint máshol. Míg a cseheknél és a szlovákoknál is már a 3 éves futamidő az általános, nálunk még mindig a hosszú távú, 72 hónapos (6 év) futamidő a legelterjedtebb. Azonban a hitelszerződéseknek csupán 30%-a fut ki a végéig, a többit menet közben lezárják (Idő előtti lezárás: Amikor az ügyfél a szerződésben megjelölt futamidő lejárata előtt egy összegben kifizeti teljes hátralékos tartozását (az átütemezés speciális esete).) , általában azért, mert lecserélik a régi autót egy újra. Ez is azt jelzi: a 6 éves konstrukció túl hosszú. Az ideális a 36-60 hónapos futamidő lenne. A nagy finanszírozók azonban 2005-ben a még hosszabb futamidők irányába nyitottak, a legirreálisabb ajánlat a 14 évre szóló.
Autóvásárlás esetén ezért kellő alapossággal át kell gondolnunk néhány dolgot, de kettőt mindenképp:
* mennyit tudunk a részletre fordítani havonta,
* mennyi ideig kívánjuk használni az autót.
Az autó értéke folyamatosan csökken, már az, hogy kigördülnünk vele az autószalonból, 20%-os értékvesztést jelent. Az ügyfelek mindezekre csak menet közben gondolnak, és ilyenkor gyorsan lezárják a szerződést. Ekkor döbbennek rá, mindez pluszköltségekkel jár:
* idő előtti lezárás esetén van egy lezárási díj (Lezárási díj: Ha a szerződés bármilyen okból a meghatározott időpont előtt kerül lezárásra, az ügyfél lezárási díjat köteles fizetni.) , és
* az autó sem ér már annyit, mint a még fennálló tartozás.
Ha nincsenek tartalékai, kénytelen eladni az autót, ami nagy valószínűséggel nem fogja fedezni a még fennálló tartozást. A hátralévő hiteltartozás azért magas, mert az ügyfél eleinte kevés tőkét és nagyobb kamat részt fizet (annuitásos (Annuitás: A leggyakoribb és legközkedveltebb, egyszerre kényelmes és kiszámítható hitelkonstrukció, melynek során az ügyfél a felvett hitelt azonos összegű részletekben fizeti meg. A kamatot mindig a fennálló tőkerész után számolják, így a havi részletben ez az összeg eleinte magasabb, mint a tőke, majd idővel egyre kisebb lesz, a tőke pedig egyre nagyobb.) konstrukció). Hosszú futamidőnél vonzó az alacsony törlesztőrészlet, de a tőke (Tőke: Az ügyfél által igényelt kölcsön összege.) nagyon lassan folyik vissza (azaz lassan fogy), és kamatot is tovább és többet fizetünk.